Log me automatisch in bij elk bezoek
Seppie's 205 forum index | 205 Algemeen | wat hoort er op de achterklep te zitten?
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Laatste
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen
 
Onderwerp: wat hoort er op de achterklep te zitten?
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116531Geplaatst: Mon Mar 20, 2017 12:32     Onderwerp: welk type is dit   






Enkele vragen hierbij:
Welk typeplaatje hoort op de achterklep te zitten? Ikzelf dacht 'XT' maar ben niet zeker als ik vergelijk met ander XT
Er lijkt me een en ander verbouwd aan de wagen. Klopt dat en zo ja wat?
Velgen zijn van een GTI of zijn ze ook als optie verkrijgbaar op andere wagens?
Stuur is zeker niet origineel en ik vermoed dat er een bruin stuur in hoort te zitten. Klopt dat of moet ik enkel het 'GTI' plaatje vervangen?

Groeten, Bart
_________________________________________
edited by bvdp (2017-03-20 12:47:58)
Naar boven  
maan



Geregistreerd op: 13-03-2010
Berichten: 339
Woonplaats: Leersum

Status: Offline
116532Geplaatst: Mon Mar 20, 2017 22:08     Onderwerp:   

Dit lijkt inderdaad een XT, stoel (type C), stof (Vison), dash, tellerbak, motor (XY8) en open dak klopt. Ik kan niet zien of de XT tekst op het voorscherm staat in gestreepte letters. Stuur moet bruin zijn, en normaal zou deze bekleding in een macao brun lak zitten, deze is echter blauw-grijs. Verder mis ik de raamslingers, had deze al electrische ramen?
Wielen zijn 1.6 gti. Ik twijfelover de mistlampen in de voorbumper, had de XT niet standaard, de GT weer wel.

Het zou dus een roiginele combi kunnen zijn met alleen ander stuur en velgen, maar het zou ook een XR kunnen zijn met interieur van een XT.
_________________________________________
205 CJ 1.4i 1989, 205 1.1 Junior 1986 (verkocht), 306 1.4 STX 1998 , 307 2.0 SW 2005
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116533Geplaatst: Tue Mar 21, 2017 08:09     Onderwerp:   

Ramen zijn inderdaad elektrisch; Het lijkt me netjes in gebouwd of is origineel zo. Er staat niets op de voorspatboden. De kleur komt overal terug dus ofwel origineel zo, ofwel een volledig omgebouwd interieur. Dat lijkt me dan ook weer héél veel moeite.
Begrijp ik het goed dat het allemaal niet zo strikt was wat waar op zat en er nogal wat veranderde?
Horen de spatlappen voor en achter ook op een XT of was dat een optie?
Al vast bedankt voor je antwoord. Hieronder een foto waar je het voorspatbord wel ziet en van een plaatje waarvan ik vermoed dat het in het stuur thuis hoort.

Groeten, Bart


_________________________________________
edited by bvdp (2017-03-21 08:11:49)
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116542Geplaatst: Wed Mar 29, 2017 10:44     Onderwerp:   

Gisteren nog eens wat tijd gestoken in de 205.
Volgens het chassisnummer is het een 1360cc XY8 motor met BH3 versnellingsbak.
Ik had op trackday.nl wat schakelstangen gezien maar die zijn voor een BE3 bak. Iemand een idee of dat gaat passen? Ze hebben daar ook messing ringen ipv de teflon voor het schakelmechanisme.
Verder ook eens rond gekeken voor wat tweedehandsonderdelen. Er lijkt wel wat te vinden behalve van mijn bruin interieur. Blijkbaar zijn de meeste 205 voorzien van een andere kleur. Iemand toevallig wat op het schap liggen? Ik zoek dus een bruin dashboard, een bruine hoedenplank, volledig bruin tapijt op de bodem dus geen losse delen, enkele bruine dashboardschakelaars (voor wat extra in te bouwen) en het sierstripje aan het einde van de hemelbekleding dus kant achterraam. Verder zoek ik een originele radio, volledige slotenset, het afdekkapje van de tweede elektrische raamschakelaar aan de passagierskant en volledige koffermat (met dempingsmateriaal dus).
Een Haynes is me net ontglipt maar wordt wel genoeg aan geboden. Een instructieboekje voor mijn wagen staat ook nog op het verlanglijstje.
Pm of reageer hier maar als je wat hebt liggen.

Groeten, Bart
_________________________________________
edited by bvdp (2017-03-29 10:46:56)
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116552Geplaatst: Fri Apr 07, 2017 15:46     Onderwerp:   

Af en toe tussendoor nog wat gedaan aan de 205. Momenteel de roest weg geslepen in de kofferbak en plaatjes gemaakt om daar terug in te lassen.
Ook nog wat rond gehoord welk type het precies is. Het is een XT met als opties elektrische ramen en centrale vergrendeling. De rode sierstripjes zijn niet gelijmd dus origineel. Het stuur zoals uit de vroege GTI zou ook een optie kunnen zijn.Het bruine stuurplaatje dat hieronder op de foto staat zou dat bevestigen. Enkel de bruine kleur van het interieur bij de grijze lak is nog een raadsel. De voorspoiler is achteraf aan gebouwd. Dat is duidelijk te zien aan de elektrisch bedrading. Ook de velgen zijn waarschijnlijk achteraf er op gezet maar dat stoort niet icon_razz.gif .
_________________________________________
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116565Geplaatst: Sat Apr 22, 2017 21:08     Onderwerp:   

Plaatjes er vandaag in gelast en terug wat verf op gedaan. Ook nieuwe boutjes voor de bumperbevestiging gemaakt, accubak gespoten en terug geplaatst en accu aan gesloten. Hij start maar blijft niet stat draaien. Een sproeier verstropt vermoed ik.
Nog een vraagje. Heeft er iemand nog een linkse spatlap zoals de rechtse op de foto of een idee waar die te krijgen is? Er zitten twee mistlampen achter. Eentje is slechts een rood kapje. Is dat normaal?

Groeten, Bart



open
open
toe
toe
de spatlap waar ik een linkse van zoek.
_________________________________________
edited by bvdp (2017-04-22 21:27:49)
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116608Geplaatst: Tue May 16, 2017 08:14     Onderwerp:   

Gisteren nog eens wat aan de 205 gewerkt; vooral aan de motor. Een van de bougiekabelbevestigingen was afgebroken op de verdeler. Deze stond ook vrij los. Ook het koolstof centercontact daarin was afgesleten en zat vast. De verdeler kap dus maar vervangen. De motor liep daarna nog steeds erg slecht. Na toch wel wat zoeken erachter gekomen dat de bougiekabels niet in de correcte volgorde op de verdelerkap zaten. Je verwacht dat niet en gaat er dus van uit dat ze goed zitten. Daarna liep de motor goed boven 2000 toeren.Hij reageert goed op het gas en loopt direct in toeren. Onder 2000 t/minvalt ie stil. Ik dacht aan verstropte stationair sproeiers. Carburateurs dus open gedaan, alle sproeiers, vlotters en vlotterkamers gereinigd en terug netjes dicht gedaan. Ook de benzinefilter vervangen maar het euvel blijft; onder de 2000 toeren valt de motor stil. Koud of warm maakt niet uit. De bougies zijn niet vernieuwd maar wel gestraald en zagen er best goed uit. Type moet ik nog eens checken want ik vermoed dat ze niet correct zijn. Compressie test gedaan en alle cilinders zitten rond de 12 bar wat me ook prima lijkt. De voorontsteking kan ik niet echt regelen zolang ie niet op 1000 toeren of zo blijft draaien maar ik heb ze zo gezet dat de motor het beste loopt en zoveel regelmogelijkheid is er nu ook weer niet. Ook naar lekken in het spruitstuk gezocht met WD40 erop te spuiten maar niets gevonden. Ik zou ook verwachten dat het toerental dan lager zou blijven hangen of de motor onregelmatig loopt bij koude motor en beter bij warme. Het enige wat ik niet kan checken is de elektronische ontsteking. Vandaar de vraag hier of iemand daar ervaring mee heeft. Kan een haperende ontstekingsmodule zorgen voor uitvallen onder de 2000 toeren of is het dan gewoonlijk geen ontsteking. Andere ideeën zijn ook welkom.
Hopelijk komt er wat meer reactie dan op mijn andere vragen.
Ter info: het gaat om een 1400cc XY8 motor met dubbele Webers 35IBSH.

Groeten, Bart
_________________________________________
edited by bvdp (2017-05-16 08:21:23)
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116637Geplaatst: Sat Jun 03, 2017 15:45     Onderwerp:   

De afgelopen week weer wat verder gezocht. Ik heb de ontstekingsmodule vervangen en dat gaf een verbetering. De motor was stationair te regelen tot 1300 t/min. Daaronder liep ie onregelmatig en sloeg soms af. Op wat fora gezocht en ergens gelezen dat de Co regelschroeven een o-ring hebben die nogal eens wil verduren en waarlangs dan valse lucht gezogen kan worden met een onregelmatig lopende motor tot gevolg. Die o-ringen vervangen samen met die van de stationair sproeiers en dat gaf goed resultaat. De motor loopt netjes op 1000 t/min en kan warm zelfs nog lager gezet worden. Ook de voorontsteking ineens geregeld.
Ik had vooraf al de olie en filter vervangen. De oliefilter die erop zat lekte. Er stond op '68.000'. Als dat de laatste kilometerstand is dat ie vervangen is was het flink nodig. De kilometerstand is nu 125.000 icon_eek.gif . Ook bougies en kabels vervangen zodat de ontsteking in orde is.
Ook nog een olielekje gedicht door een nieuwe dichting te steken achter de polie die de dynamo en waterpomp aandrijft. Nog wat bouten aan getrokken en ik hoop nu dat de olielekken verleden tijd zijn.
De motor ook wat proper proberen te krijgen met Dasty. Er is al flink wat aangekoekt vuil af maar ik vermoed nog zo'n 20% zit er nog op.
Daarna de bumpers eens goed gereinigd zodat ik ze kan opknappen als ze terug goed droog zijn.
Ondertussen ook het gaatje in de uitlaat gevonden dat voor flink motorgeronk zorgt. Maar eens uit kijken naar wat nieuw want ik vermoed dat de achterste pot vanbinnen ook ver weg zal zijn na jaren stil staan.

Groeten, Bart
_________________________________________
Naar boven  
maan



Geregistreerd op: 13-03-2010
Berichten: 339
Woonplaats: Leersum

Status: Offline
116638Geplaatst: Sat Jun 03, 2017 18:50     Onderwerp:   

Goed bezig, dit gaat weer een juweeltje worden.
_________________________________________
205 CJ 1.4i 1989, 205 1.1 Junior 1986 (verkocht), 306 1.4 STX 1998 , 307 2.0 SW 2005
Naar boven  
bvdp



Geregistreerd op: 18-03-2017
Berichten: 20
Woonplaats: Oud-Turnhout

Status: Offline
116640Geplaatst: Sat Jun 17, 2017 14:02     Onderwerp:   

Slechts af en toe nog wat aan de 205 gedaan. Gaatje in de uitlaat gedicht, bumpers gespoten, wat roestplekjes kaal gemaakt en met roestomvormer behandeld en zo. Niets ernstig; geen perforatie enkel oppervlakte roest. Scheurtjes wat open gemaakt om meet te schilderen en weg te polieren. Bumpers zijn niet top maar dat was ook niet de bedoeling. Er zat vooraan nog stukken lak op van vroeger en dat is te zien. Wegschuren was geen optie want dan is de structuur van het bumperoppervlak ook weg. Een nieuwe zwarte met rode sierstrip kost 40€ dus dat zal er ooit wel eens van komen.
Ook nog een set GTI velgen met goede banden en bouten gescoord voor 50€; een koopje dus icon_mrgreen.gif . Moet in de toekomst wel eens naar de poedercoater maar kan voorlopig zo dienen. De set banden die op mijn velgen liggen zijn versleten, vooral erg verduurd en er liggen 3 verschillende merken en types op.
Als de bumpers er terug opzitten ga ik het interieur eens goed kuisen.
Toch weer wat vragen. In de 'spoiler' onder de voorbumper zit een klep die een gat afdicht waarlangs lucht naar de radiator zou kunnen stomen. Is dat normaal of moet het open of moet het enkel open bij een GTI of zo? Zie foto's. Ook nog altijd op zoek naar de spatlappen achter. Niemand en tip waar ik die kan vinden?

Groeten, Bart
De foto's:

de bumpers


de velgen


roestplekjes


boven deur passagier; erg veel plamuur maar lijkt origineel, geen lak eronder
_________________________________________
edited by bvdp (2017-06-17 14:10:22)
Naar boven  
 
Seppie's 205 forum index | 205 Algemeen | wat hoort er op de achterklep te zitten?   Ga naar pagina 1, 2 Volgende Laatste