Log me automatisch in bij elk bezoek
Seppie's 205 forum index | Motorische vragen | What to do.. Slecht lopende 205 1.1
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen
 
Onderwerp: What to do.. Slecht lopende 205 1.1
maartenbokslag



Geregistreerd op: 17-05-2010
Berichten: 9
Woonplaats:

Status: Offline
117632Geplaatst: Sun May 03, 2026 19:19     Onderwerp:   

Hallo,

Ik heb een peugeootje 205 XR 1.1 uit 1991, met een nette 306000 kilometer op de teller. TU1M motor. Meerdere keren mee naar zuid Italie geweest, nooit serieuze problemen. Maar sinds een jaar heeft 'ie soms kuren, en ik kom er niet uit..

Hulp met vaststellen wat er aan de hand is zou enorm gewaardeerd worden..

Hij start prima, soms loopt 'ie ff kort op drie cylinders (als het heel koud/nat is), maar nooit echt problemen. Maar, een enkele keer, als hij niet meer koud is, gaat de motor ENORM oscilleren. Alsof 'ie bijna afslaat, dan een hoop benzine inspuit, en dan weer bijna afslaat. Elke seconde van veel te hoog naar veel te laag en weer terug. Ik heb een geluidsopname die ik toe kan voegen, als het helpt. Ook voel ik dat ie soms kort stottert / inhoudt.

De motorvacuumslang die van onder de monopoint injector naar het luchthuis (die luchtfilter met bovenkant monopoint injector huis verbindt) lekte in het verleden (op het kleine plastic t-stukje). Ik begrijp niet wat die slangen doen. Ik heb eerst geprobeerd dit lekvrij te maken, en uiteindelijk deze slangen afgedopt, zodat er geen valse lucht aangezogen kan worden. Dat heeft jaren goed gewerkt, maar kan deel van het probleem zijn.

Soms rijdt 'ie vrijwel perfect, soms heeft hij stotteringen, slaat hij bijna af, of die rare oscillaties.

- Recent de benzinepomp en het startrelais vervangen. Relais kleefde af en toe, en de pomp was kort na vervanging opeens stuk.
- Ongeveer een jaar terug bougies, bougiekabels, verdelerkap + rotor vervangen
- Luchtfilter schoon
- Benzinefilter, tijdje terug, maar wel ooit vervangen
- Heel enkele keer gaat het katalysatorlampje kort aan, en dan tien seconde later weer uit
- Er lijkt een raar elektrisch probleem met de ruitensproeierpomp voor. Daar meet ik 7v op terwijl hij niet gebruikt wordt! Pomp is ook stuk, niet zo gek als er altijd een lage stroom doorheenloopt. Waarschijnlijk ongerelateerd aan het grotere probleem, maar ik dacht ik vermeld het toch even.
- Lijkt geen (valse lucht vanuit) lekke rembekrachtigingsunit te zijn. Rempedaal indrukken en dan contact uit zorgt er niet voor dat het pedaal omhoog komt.

Hulp zou enorm gewaardeerd worden. Waar denken jullie aan? Wat zijn goede diagnosestappen om nu te ondernemen? Ik kan foto's maken en een geluidsopname toevoegen, als dat helpt.

Dank!

Wouter
_________________________________________
edited by maartenbokslag (2026-05-03 19:24:50)
Naar boven  
maartenbokslag



Geregistreerd op: 17-05-2010
Berichten: 9
Woonplaats:

Status: Offline
117633Geplaatst: Sun May 03, 2026 19:42     Onderwerp:   

Extra toevoeging: het gaat om precies onderstaande uitrusting. Slang 18 is dus afgedopt en niet aangesloten op het luchthuis 13.

_________________________________________
edited by maartenbokslag (2026-05-03 19:52:05)
Naar boven  
 
Seppie's 205 forum index | Motorische vragen | What to do.. Slecht lopende 205 1.1