|
ET-waarde
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen.
De regel luidt: hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
| |
|
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden.
Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
Personenauto's hebben over het algemeen een 4-gats en een 5-gats steek. Terreinauto's, SUV's en bestelauto's kunnen ook een 6-gats steek hebben.
| |
|
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen.
Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
| |
|
Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals schematisch weergegeven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rijeigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band).
| |
|
Een spoorverbreder is een "metalen schijf" die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET van de velg verlaagd
(zie hiernaast).
| |
|
De band/wielcombinatie moet vanzelfsprekend aan de wettelijke vereisten voldoen. In dit kader is onder andere de spoorbreedte-afwijking van groot belang. In de Wegenverkeerswet van 1994, die op 1 januari 1995 in werking is getreden, komt naar voren dat de spoorbreedte van personenauto's niet meer dan 2% groter mag zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister. Spoorbreedtes die eventueel in een instructieboekje van een auto zijn genoemd zijn in dit kader niet van belang. In de praktijk blijken de spoorbreedtes echter nog niet of nauwelijks in het kentekenregister te zijn opgenomen.
| |
|
Het is belangrijk dat bij de overstap op een grotere maat banden en wielen de afrolomtrek van de band nagenoeg gelijk blijft aan de origineel gemonteerde banden. Een verschil in deze maatvoering leidt tot een foutieve uitslag van de snelheidsmeter.
| |
|
1.
| De steekcirkeldiameter van de velgen bij de Peugeot 205 is 4 x 108 mm (geldt voor alle 205jes)
| 2.
| De ET-waarde van de velgen bij de 205 is 19 mm.
De figuur hieronder maakt duidelijk hoe de ET-waarde wordt gemeten.
Links is de zichtzijde (dus waar je tegenaan kijkt als je naast de auto staat).
| 3.
| De standaard maten van de 205 zijn: 135 SR 13 - 145 SR 13 - 155/70 SR 13
| 4.
| De GTI maten:
1.6 GTI 185/60/14
1.9 GTI 185/55/15
De 1.9 GTI velg wordt meestal voorzien van 195/50 SR 15.
|
|
|
Wat betekenen alle aanduidingen op de zijkant van een wiel
8 1/2
| Velgbreedte in inches
| J
| Hoorncode
| x
| Eendelig wiel
| 17
| Velgdiameter in inches
| H2
| Dubbele hump
| LK 100
| Steekcirkeldiameter in mm
| ET 35
| De ET-Waarde is 35 mm
|
|
|