Het is nu 00:36:45 |
Welkom op Seppie's 205 forum Nieuwe berichten Gebruikerslijst Mijn Profiel Mijn Inbox Help Zoeken Registreer Inloggen |
Trekhaak Met dank aan Hakar voor de how to Hoe pak je dat aan, een trekhaak monteren. Allereerst ga je natuurlijk op zoek naar een trekhaak. Ze zijn nog wel te krijgen, voor gewone prijzen en prijzen met een gouden randje. Intussen verdiep je je op het forum door in de zoekfunctie trekhaak in te tikken en de zoekresultaten te bekijken. Je komt dan heel leuke en interessante dingen tegen Wat ben je nodig bij de montage van een trekhaak? - WD 40 - Roestborstel - 3 speciale kooimoeren dealerwerk of scoren op de sloop dealernummer P0000694127 - Sleutel 13 en pijpsleutel 13. - Krik - Assteunen - Spanningzoeker - Draadkniptang - Notitieblok om op te schrijven welke draad welke spanning geeft, klik hier voor een overzicht van de draden, checken is echter raadzaam! - Een partner die voor jou de elektrische componenten kan in en uitschakelen - Een schema van trekhaak, als je die niet hebt, ik heb hem in pdf, pbtje naar Hakar is genoeg - Trekhaak - Contactdoos - Circa 1,5 meter 7 aderig draad - Een waterpomptang - Pijpsleutel 10 - Slijpsteen of flex of ijzerzaag (duurt lang) - Een hulpje om de klep van de contactdoos open te houden - 7 scotch locks - Prikspanningzoeker Om te beginnen moet je dus op zoek naar de kabelboom van je auto. Nou, eigenlijk eerst nog even onder de auto kruipen en bouten en moeren inspuiten met WD 40. Er bevinden zich twee bouten in de kofferruimte, 2 aan elke zijkant in de wielkasten en twee centraal in het midden van de bumper, eentje net boven en eentje precies achter de nummerplaat.. De kabelboom loopt over het algemeen over de linkerzijde van de auto naar achteren (met dank aan whhjacobs, en XS-rules) Zo vind je wel iets, maar er bij kunnen is een tweede. Voor zover mij nu bekend is de bout rechts onder met die zwarte beugel er aan één van de binnenste bevestigingsbouten. De beugel zal er bij jullie niet zitten, die heb ik zelf gemonteerd Zo wel, maar dan moet eerst je lampunit worden verwijderd. Deze zit vast met een moertje op het boutje boven de rode streep, met dank aan GTIdrivers.com, Carlo en XS-rules Pijpsleutel nodig voor moeren boven nummerplaat in gat bumper en in gat achter nummerplaat. Het rode wat je ziet in het vlak van de nummerplaat is het heft van een schroevendraaier die dienst doet als wring ijzer in de pijpsleutel. Standaard pijpsleutel is eigenlijk net te kort.... Kiekeboe gat 2 Nu is gat 2 oftewel moer 2 ook vrij en kan worden losgedraaid Eerst nog even de sierstrip van je bumper voorzichtig loshalen om de twee zij-bevestigingsboutjes te verwijderen en dan kan de bumper worden verwijderd. De achterkant ziet er dan zo uit Eigenlijk begint vanaf nu de opbouw. Begin met de centrale plaat achter losjes op te hangen aan de twee bouten van de centrale beugel. Dat losjes ophangen kom je steeds weer tegen, dit gaat er om dat je nog wat bewegingsruimte hebt. Dan de rechter stang losjes met 1 bout aan de plaat. Dan de rechter stang losjes aan de chassis plaat Dan de 3 kooi moeren insteken, doorduwen en terugtrekken opdat ze vlak met de binnenkant van de chassis balk komen te liggen. Helaas vergeten een foto te maken. Wel een foto van hoe de kooi moer er uitziet Dan de linker stang losjes met 1 bout aan de centrale plaat Dan de linker stang aan de chassis balk hier zitten dus de kooi moeren. Neem nu de twee overige bouten m 10 x 35 en hang een vrije hoek op met 1 bout, en draai de moer er op. De andere bout op dezelfde kant kun je nu uitnemen. Doe ditzelfde aan de andere kant en doe de twee uitgenomen bouten weer terug, uiteraard met moer. Draai nu alles bijna vast. Zo kan het materiaal zich nog een beetje zetten. Trek nu de m 8 bouten en moeren vast met 23Nm, en de m 10 bouten en moeren met 46 Nm. Sterkte bout en moer 8.8. Nu moet je nog het snoer kwijt om je contactdoos te voorzien van elektrische sappen. Ik heb hier gebruik gemaakt van het bestaande gat met rubber wat midden achter zit. Door dit er een beetje uit te pulken krijg je wat ruimte, en kan je het snoer er in wurmen. Wees slim en duw direct van rechts naar links, kun je hem later zo bij het uitgenomen achterlicht unit tevoorschijn toveren. Sluit je bedrading aan op de contactdoos, er staan zat schema op het net. Volg kleur voorschrift, of noteer welke kleur je waarvoor gaat gebruiken. Gebruik nu je notities om de juiste draad bij de juiste functie aan te sluiten door middel van Scoth Locks. Het beste maak je hiertoe de lamphouder los van de kabelboom, en de kabelboom een beetje verder vrij. Voor de sappen die naar de rechterkant gaan, loopt een aparte kabel door de dorpel van het kofferruim. Hiervan ben je er maar 2 nodig, die moeten ook een beetje vrij worden gemaakt. Sluit nu draad voor draad aan, en controleer iedere nieuwe aansluiting op een juiste werking. Alles goed werkend? dan kun je nu beginnen met de aankleding. Lamp unit weer in opening, moertje vast. Het best controleer je nu nog eens de werking van de verlichting apart en alles tezamen. Nu kom je op een punt wat voor niet alle typen en bouwjaren aan de orde is, ik was wel de klos. Je wilt nu natuurlijk de bumper er zo snel mogelijk weer op. Niet doen! Neem eerst de centrale bevestigingsbeugel van de bumper los, en ga na of die in de centrale bevestigingsplaat past. Ik moest hem zowel in de breedte als in de lengte aanpassen. Heb dit met een slijpschijf gedaan, kon moeilijk bij mijn flex. Als dit past, de beugel weer aan de bumper, en dan kun je die in principe weer monteren. Geslepen beugel. Zo, de bumper kan er weer op. Vergeet niet voordat je de bumper er weer op schuift, eerst de twee bussen waarin de zij-bevestiging valt weer te plaatsen, met de bumper er op kom je er domweg niet bij. Tja en dan de kentekenplaat. Hier zie je het nadeel van een niet afneembare trekhaak. Nou ja niet afneembaar, het zijn slechts vier bouten. Super Illegaal In de handleiding van de trekhaak wordt gesproken over het eventueel verplaatsen van de ophang bout van het reservewiel. Ik heb het niet hoeven doen. Waar je wel op moet letten, is dat je de bouten van achter naar voor doorsteekt, dus met schroefdraad naar je toe. De moer komt dus in het zicht. Zo hou je voldoende ruimte over om het frame voor het reservewiel te ontkoppelen, of weer in te haken. Je moet alleen even wat verder draaien dan je gewend was zonder trekhaak. Ik moet alleen nog even met de RDW in gesprek of ik nou een inlegvel er bij moet hebben, of dat er een ander kentekenbewijs moet worden aangegeven. Info op de RDW site 06-03-2010: Trekgewicht vermeld op Voertuigbewijs Trekgewicht wettelijk verplicht Als u met uw voertuig (personenauto of lichte bedrijfsauto) een ongeremde of geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op uw Voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan. Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn. Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken. Aanvullingsblad Voordat de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld. Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op uw Voertuigbewijs staan, maar dat u wel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft. Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig. Trekhaak verwijderen Als u een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden. Als er vragen zijn wees niet bang ze te stellen in dit topic. Succes! |
How To'sForumlaatste 5 actieve threads:
|