Het is nu 00:33:59 |
Welkom op Seppie's 205 forum Nieuwe berichten Gebruikerslijst Mijn Profiel Mijn Inbox Help Zoeken Registreer Inloggen |
Tellerbakverlichting Dit is een uitleg om de verlichting achter de tellers te veranderen in een andere kleur. Ik heb dit zelf veranderd in groen maar in principe kan je elke kleur kiezen die je wilt. Voordat je begint kijk hoe hard de auto rijd in de 5e versnelling bij 2500 toeren, dit heb je later nodig. Het is aan te raden eerst de hele uitleg door te lezen alvorens men begint. Allereerst moet je de tellerkap verwijderen dit gaat als volgt. - kachelknoppen moeten eruit - daaronder zitten twee schroeven om het kachelplaatje te demonteren - in het muntenbakje (bij sommige modellen een dicht plaatje) boven op zitten ook twee schroeven - links in de tellerbak zit ook een schroefje (torx) deze moet je iets lossen niet helemaal los draaien - onder het stuur moet het kapje er ook af - onder die kap zitten twee schroeven die de tellerbak vastschroeven deze moeten ook los Nu de tellerkap eraf is gaan we de tellerunit uit de auto halen. - links en rechts de twee schroeven loshalen - alle stekkers eraf trekken - tellerunit een klein stukje naar voren halen, nu kan je het stekkertje van de toerenteller aan de achterkant loshalen - dan voorzichtig de km teller kabel lostrekken. Nu is de tellerunit los, de kap van zwart plastic en doorzichtig plexiglas moet van de unit af - de kap zit rondom in de unit geklikt Als de kap eraf is moet je al de wijzertjes verwijderen, doe dit uiterst voorzichtig anders buigt het naaldje krom! - voordat je begint draai de wijzer van de toerenteller voorzichtig en niet te hard naar links en noteer op welke stand hij staat als je hem niet verder kan draaien. - alle wijzertjes demonteren door aan twee kanten een klein plat schroevendraaiertje onder de wijzer te zetten en voorzichtig omhoog drukken. Als alle wijzers eraf zijn, is het tijd om de platen met de meters zelf uit de unit te halen - aan de achterkant zitten er voor de km teller twee boutjes in rubbers die moeten los - aan de achterkant zitten ook een aantal messing moertjes van de meters die moeten ook los - aan de voorkant zitten aan de boven- en onderkant kleine boutjes die moeten ook los - je kunt de platen er nu af halen met de sticker er nog op - om de sticker van de platen af te halen moeten alle meters eraf, sommige zitten vanachter vast en andere aan de voorkant Als je de platen los hebt kan je de sticker met cijfers er voorzichtig eraf trekken, deze moeten ook aangepast worden net als de wijzers. - kras met een scherp hobby mes de oranje vlakjes weg van de sticker tot dat het hele vakje wit is, haal heel voorzichtig alleen het oranje weg anders zie je beschadigingen aan de voorkant van de sticker Voor dezelfde kleur wijzers als het licht achter de tellers moeten de wijzers ook aangepast worden - schuur met een fijn schuurpapiertje de oranje lak aan de achterkant van de wijzers af (ze hoeven niet gepolijst te worden ze moeten mat zijn aan de achterkant) Vervolgens beginnen weer met opbouwen - je hebt nodig vier witte plaatjes uit een Citroën BX ter vervanging van de oranje plaatjes - die witte plaatjes goed ontdoen van resten van lijm Als je deze hebt kan je alles weer in elkaar zetten makkelijkste is in deze volgorde - meters weer monteren op de witte plaatjes - plaatjes met meters in de unit monteren - stickers er weer opplakken - de meters weer vastzetten aan de achterkant - de wijzers weer monteren TIP: monteer eerst de toeren teller op eerder genoteerde stand daarna de unit ff los in de auto zetten en de km teller en kabel van de toerenteller aansluiten, dan lichtjes de kilometerteller wijzer op de naald drukken. Dan een stukje rijden in de 5de versnelling op 2500 toeren, nu kan je zien of de km teller de juiste stand aanwijst, zoniet dan weer ff stoppen de wijzer bijstellen en weer controleren totdat hij goedstaat. Als alle meters de goede waardes aangeven de zwarte kap met doorzichtig plexiglas weer erop klikken. Nu is het tijd om er kleur aan te geven - bij de volgende foto kan je zien welke lampjes voor de verlichting zijn, de rood omcirkelde - je kunt de originele lamphouders gebruiken, de oude gloeilampjes kunnen er uit en moeten vervangen worden door LED’s in de kleur die jij wilt - zorg ervoor dat de LED’s niet teveel uitsteken uit de lamphouder anders passen ze niet in de unit. Als alles goed is gegaan heb je het volgende gecreëerd: Update! Omdat de spanning niet echt stabiel kunnen de leds toch snel kapot gaan. Om dit op te lossen dien je een 7812 spanningsregelaar te monteren: Succes met de werkzaamheden! Met dank aan Maze voor de How to! |
How To'sForumlaatste 5 actieve threads:
|