Het is nu 01:16:00 |
Welkom op Seppie's 205 forum Nieuwe berichten Gebruikerslijst Mijn Profiel Mijn Inbox Help Zoeken Registreer Inloggen |
Schakelsysteem revisie De meeste van onze geliefde 205’jes krijgen helaas op latere leeftijd te maken met speling op de schakelstangen. Dit geeft dat o zo bekend “in de olie roeren” gevoel en kan ook de oorzaak zijn van het uit de versnelling springen of knarsende tandjes. Niet gelijk naar de sloop gaan om 2dehands schakelstangen (of erger; nieuwe bestellen bij de dealer). De oplossingen is vaak veel goedkoper dan je denkt (ongeveer 10 euro) en ongeveer een uurtje werk . Heb je na deze reparatie nog steeds schakelproblemen dan is waarschijnlijk je versnellingbak overleden of een van je motorsteunen zit los Eerst moet je bepalen welke versnellingbak je 205 heeft een MA, BE3, BE1 of een BH3: » Kijk hier voor een 205 van voor 1991 » Kijk hier voor een 205 van na 1991 Vergelijk jouw schakelstangen met de diverse plaatjes (clutch-gearbox/ 24A manual gearbox control lever) In deze “how to“ behandel ik een MA bak maar het principe geldt voor alle versnellingsbakken alleen zijn de bestelnummers van de onderdelen anders. Om gemakkelijker te kunnen werken moet je eerst de accu en het gehele luchtfiltersysteem verwijderen. Als je niet weet hoe dit moet dan raad ik je aan om niet verder te gaan met deze “how to” Begin met het verwijderen van de 2 kleine schakelstangetjes achter de versnellingsbak door ze met een grote schroevendraaier van de bolletjes af te drukken. Als ze niet al te makkelijk van zichzelf losschieten dan zijn ze nog steeds goed en moet je ze enkel schoonmaken, invetten en later terugmonteren met behulp van een waterpomptang. Opgelet; doe de cupjes niet vol met vet anders krijg je ze niet meer gemonteerd, enkel wat vet op de bolletjes is voldoende. Elk schakelsysteem heeft 2 centrale stangen die in de lengte van de auto lopen: een dikke “selectie” stang en een dunnere “trek en duw stang” (deze heet officieel de schakelstang). Op de onderkant van de selectiestang zit, net achter het motorblok een centraal draaipunt: dit bestaat uit een bout met een bolletje erop en een plastic cupje (onderdeelnummers 2436 38 en 2436 39), welke zijn geborgd met een veerclipje. Deze zijn verantwoordelijk voor 80% van alle speling op het schakelsysteem. Vaak komt de moer los waardoor de bout kan bewegen, dit geeft extra slijtage op het plastic cupje. Deze moer (ik dacht 13 mm maar weet het niet meer zeker) kun je bereiken via een gat aan de onderzijde van het subframe. De bout met het bolletje vervangen is relatief simpel maar het verwisselen van het plastic cupje is een ander verhaal. Nadat het veerclipje is verwijderd heb ik voorzichtig met lange scherpe spaanplaatschroef in het oude cupje geschroefd en daarna uit de houder getrokken. Dit lukt meestal niet van de eerste keer maar met wat geduld lukt het vast wel. Anders kun je hem ook nog uitboren. Nieuw cupje erin, bolletje invetten, terug monteren en veerclip terug plaatsen. Net naast het centrale draaipunt van de selectiestang zit de schakelspindel. Dit is een L-vormig stuk metaal met een grote bout erdoor. Op de uiteinden van de “L” zit aan de ene kant de “trek en duw” stang en aan de andere kant een van de schakelstangetjes. Verwijder de grote bout waarop de spindel horizontaal draait. (21 mm) Deze is moeilijk bereikbaar en zit vaak erg vast. Nadat deze bout is verwijderd vervang je de 2 plastic ringen met opstaande rand (onderdeelnummer 2175 05). Een beetje vet erop en de bout terug monteren. Alles wat je eerst van je 205’je hebt afgeschroefd hebt weer terug vastzetten en je bent klaar! Op de foto bij de groene pijltjes alles goed schoonmaken en invetten en overal waar rode pijltjes staan onderdelen vervangen. Boodschappenlijstje voor bij de dealer
Met dank aan Lars "pugcrazy" Tieleman voor zijn geweldige how to! |
-->
Forumlaatste 5 actieve threads:
|