Het is nu 00:33:26 |
Welkom op Seppie's 205 forum Nieuwe berichten Gebruikerslijst Mijn Profiel Mijn Inbox Help Zoeken Registreer Inloggen |
Inbouwen toerenteller in de Peugeot 205. In feite is het vrij simpel om een toerenteller in te bouwen als uitgaanspunt neem ik de teller van een 205 XS, mede omdat deze makkelijk verkrijgbaar is op slopen en ook in die zin relatief weinig kost (reken op ong. 20 euro voor de hele unit). Vergeet niet de stekker los te knippen en mee te nemen. In feite zou je bijna elke toerenteller die voor een benzine motor is gemaakt met 4 cilinders aan kunnen sluiten alleen zal je dan zelf moeten uitzoeken wat het schema is voor de teller. Om een toerenteller aan te sluiten heb je 3 dingen nodig: - 12V (plus = +) - Massa (min = -) - Signaal (S) Het aansluitschema voor de XS teller is als volgt: Signaal-min-plus. Nu is het zo dat de 2 eerste aansluitpunten met elkaar verbonden zijn op de printplaat dus maakt het niet uit welke je gebruikt voor het signaal, zolang je er maar minimaal 1 aansluit. Zie de afbeelding hieronder. Het lastigste is in feite het krijgen van een signaal, maar gelukkig is dit bij een 205 simpeler dan je zou denken. Achter de accu waar de draadboom (dikke zwarte bos draden) door het schutbord heen loopt richting het dashboard, steekt een groen draadje met een stekkertje uit. Dat stekkertje komt vanaf de bobine en kan je dus gebruiken om een signaal af te tappen (zie afbeelding hieronder). Nu kan het zijn dat dit stekkertje niet aanwezig is, geen probleem je kan het signaal ook direct van de bobine afhalen. Op de bobine zit een stekker met 4 polen, de 2 voorste polen (meestal met een groen draad) geven beide een signaal af, dus je kan ook daar het signaal vandaan halen. De draden kan je via het schutbord laten lopen, nu zitten er bij mij helaas geen gaatjes welke niet gebruikt waren dus ik heb voor het gemak er een gat bij geboord onder de rembekrachtiger Nu heb je waarschijnlijk een werkende toerenteller, maar je wilt hem uiteraard in het dashboard hebben. Je kan dat op verschillende manieren doen: - Je kan de complete XS teller inbouwen, maar dan moet je alle stekkers gaan omsolderen, is mogelijk maar het is (te) veel werk! - Je kan de teller los monteren op je dashboard (zoals bijv. een van autostyle). - Je kan de teller monteren in je bestaande dashboard waar nu het Peugeot logo zit of het klokje De laatste manier heeft mijn voorkeur omdat het relatief eenvoudig te doen is en ook de originaliteit van de auto behoud. Hoe je het doet laat ik over aan jouw creativiteit, maar voor degenen die het liever makkelijk doen zal ik hierbij een voorbeeld geven hoe de toerenteller in te bouwen in de tellerunit van het merk “Jaeger” met een analoog klokje (welke je dus zal moeten verwijderen). - Je haalt eerst de oude teller los uit het dashboard, dit is vrij makkelijk, let alleen op dat je niet vergeet de schroef die links in het gaatje zit van de tellerunit kap los te maken (dit is een torx schroef, maar een je kan hem ook loshalen met een kleine inbussleutel) - Nadat je de tellerkap van het dasboard hebt afgehaald schroef je de teller los en trek je de teller een stukje naar voren zodat de tellerkabel mee naar voren komt, dit is makkelijker met het loshalen en vastzetten van de kabel. - Om het doorzichtige (voorkant van de tellerunit) gedeelde te verwijderen pak je een paar spijkers die stop je tussen de lipjes zodat die omhoogkomen en je zo dus de voorkap eraf kan schuiven. - Verwijder het klokje door de 2 schroeven (kruiskop) los te draaien en de "flatcables" los te halen. - Nu je het klokje eruit hebt, zal je hem helaas subtiel moeten slopen maar bewaar de metalen wijzerplaat aangezien hier de toerenteller op bevestigd zal worden. - Verwijder van de toerenteller, de wijzer en de plaat. - Nu leg je de wijzerplaat van de toerenteller op de wijzerplaat waar het klokje zat, je zult dus 3 gaten moeten boren, 1 waar de wijzer doorheen kan, 2 waar de schroefjes doorheen kunnen om de toerenteller te bevestigen. - Als je dit gedaan heb kan je de teller vastschroeven op de plaat van het klokje, maar de schroefjes zijn tekort om hem goed vast te krijgen, nu kan je 2 langere erin stoppen, alleen ze zijn heel lastig te verkrijgen, makkelijker is om de koperen busjes waar de schroeven in vast zitten wat korter te maken met een vijl zodat de schroefjes wel goed vast kunnen (de eerste paar millimeter van de busjes bevatten geen schroefdraad). - Het laatste wat je moet doen is met een zaagje (een dremel zou makkelijk zijn hiervoor) de achterkant van de tellerunit wegzagen waar eerst het klokjes zat zodat je de stekker(ers) in de toerenteller kan vastmaken - Zet de wijzer weer op te toerenteller en zorg dat deze in rust stand net onder de streep bij de nul zit - Controleer of alles goed werkt alvorens de voorkant van de teller er weer op te zetten (scheelt je loshalen als iets niet klopt). Rij dus een rondje met de auto en kijk ook of bijv. de kilometerteller nog goed functioneert. - Het inbouwen zal zich vanzelf wijzen, let alleen op dat de stekker van de toerenteller niet klem komt, zodra de tellerkabel weer vast zit kan je deze via het schutbord in de motorruimte naar achteren trekken zodat de tellerunit weer naar achteren komt. In principe kan het exact zo bij de teller van "Veglia" alleen zal je de plaat met het Peugeot logo moeten gebruiken, en heb je als voordeel dat je de achterkant niet hoeft weg te zagen aangezien deze er makkelijk uitgeklikt kan worden En zo ziet het er dan compleet uit Drake dank voor je How To! Marijn kwam met de volgende toevoeging voor de Génération en de Forever, daarnaast is hij wat dieper op het inbouwen in gegaan. Ik had als basis het klokje, ik heb deze subtiel gesloopt en de wijzerplaat als basis gebruikt. De wijzerplaat van de toerenteller is zo geplaatst dat het bovenste getal 12 nét bedekt is ( komt het eindresultaat wel ten goede.) De onderkant komt minder krap en kan gelijk met de onderkant weg geslepen worden, dit komt namelijk niet meer in het zicht. Daarna zoals Drake beschreef de achterkant eruit zagen (Dremel) en een extra hap eruit waar later de 4 aansluit lippen doorheen steken. Als extra een klein hapje eruit zagen ( zie onderstaande tekening met rode lijn) Dit is nodig omdat deze straks in de weg gaat zitten bij de elektronica-print als je alles weer in elkaar wilt prutsen... En dit is dus de reden, (dus als je toch de dremel in je handen hebt) De bedrading heeft Drake al aardig goed uitgelegd. Onderstaand een foto van waar je het makkelijkst de plus en Massa vandaan kan halen... ( scheelt een hoop zoeken) De tweede positie is de PLUS draad, de zevende positie is een MASSA. Twee scotch-blokjes en klaar! ( ruimte zat daarvoor achter de unit) Als laatste heeft Drake beschreven waar je zoal "het signaal" vandaan kan halen. De mogelijkheden zoals hij aangeeft ( op de foto's) zijn blijkbaar niet van toepassing bij een Forever en Génération. Na gemeten en geprobeerd te hebben ben ik er achter dat je moet aftakken van de derde draad (van links) en dat is een lichtblauwe. Ik heb zelf een 5 centimeter na de stekker de zwarte kabel huls overdwars opengesneden en de lichtblauwe draad eruit gewipt. Deze heb ik een stukje ontdaan van de isolatie en er een draad bij gesoldeerd, daarna alles afgetaped. Het lijkt een hele klus maar het is eigenlijk best goed te doen vind ik. Marijn, bedankt voor je toevoeging! Nog een toevoeging van Ries: Er kan een puls draad voor de toerenteller zitten achter het plastic kap van motorkapontgrendelingshendel, bruine stekker meestal positie 1 maar niet altijd met draad code 112. Dit is de draad die je nodig hebt voor een werkende toerenteller. Ries, jij ook bedankt! |
-->
Forumlaatste 5 actieve threads:
|