Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 08:55:51


Auto's | Citroen AX GT
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Citroen AX GT

Algemeen:   
type Citroen AX GT carburateur
carrosserie 3-deurs, hatchback
transmissie 5 versnellingen, hand
brandstof benzine
kleur zwart
bouwjaar 1990
Motor:   
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1360 cm3
boring x slag 75,0 x 77,0 mm
compressieverh. 9,3:1
max. vermogen 62(84)/6400 kW(pk)/min-1
max. koppel 115/4000 Nm/min-1
brandstofsysteem carburateur
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator nee
 

Mijn GT heb ik op 15 januari 2008 gekocht van een mevrouw die niet veel verstand had van auto\\\'s maar wel gek op de GT was. Helaas vertoonde hij mankementen (viel uit en wou dan niet meer starten) waardoor ze hem niet meer vertrouwde. Daarnaast wastie niet zo zuinig als ze eigenlijk zou willen omdat ze niet zoveel geld had. Afijn, toen heb ik hem dus gekocht.

Hij leek op het eerste gezicht weinig roest te hebben, motortje was traaaaaaaaaag maar liep wel (jaren lang alleen maar 70 gereden...) En er rammelde niet heel veel.

Echter na dat wij hem lekker afgetrapt hadden zodat hij weer wat sneller zou lopen, bliezen we allen keeringen eruit. Resultaat was een verbluffend olie verbruik en een koppeling die het begon te begeven omdat er zoveel olie op zat. Ook de vbak begon te gieren.

Gelukkig had ik nog een zeer net motorblok in de garage staan met goede vbak en afgedraaid vliegwiel e.d. Dus dat erin gezet, voor het eerst in mijn leven helemaal alleen en zelf een motorblok gewisseld icon_wink.gif Koppakking had ik vooraf me losstaand motorblok gewisseld. Koppeling wel laten zitten, die was immers nog goed en een vbak er terug opzetten had ik al gezien, dat is hel icon_mrgreen.gif

Na een geslaagde motorwissel zo ff gereden, en toen omgebouwd naar dubbeltraps GT carburateur. Erg leuk icon_mrgreen.gif
Toen begonnen met slalom rijden, maarja, dat niet verlaagde onderstel was het toch net niet icon_wink.gif

Dus begonnen met onderstel wissel. Andere achteras gekocht met dikkere torsies, gereviseerd, verlaagd en omgebouwd. Meteen alle remleidingen vervangen en de benzine tank voor de volledige carburateur wissel (daarvoor liep tie op een drukregelaar, nu met alles orgineel carb)

Aan de voorzijde een cheapo schroefset gemonteerd met merkloze stugge gasdempers.

Dat was allemaal leuk en aardige natuurlijk icon_wink.gif Maar het onderstel beviel voor de slalom toch niet optimaal. Dus een échte schroefset aangekocht a 680 euro. Met rondom koni geel verstelbaar.
Momenteel worden mijn reserve veerpoten hiervoor aangepast icon_mrgreen.gif!

Verder is er heeel veel vervangen natuurlijk aan deze auto. Allerlei kleine dingen, hoop orginele accessoires erop gemonteerd (spatflappers, striping, CV op bliepbliep, extra spoilers, rally velgen enzo) en allemaal dingen vervangen voor nieuw (draagarmen, aandrijfassen, complete verlichting nieuw, allerlei kleine kapjes en dingetjes)


Momenteel word hij vrijwel alleen gebruikt voor de slalom en gezien vorige slalom (4 april 2010) mijn dashbord kabelboom doorgefikt is, ben ik die opnieuw aan het samenstellen/solderen en ga ik meteen wat aanpassinkjes maken.