Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 08:16:02


Auto's | Peugeot 205 XE 1.1
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Peugeot 205 XE 1.1

Algemeen:   
type Peugeot 205 XE 1.1
carrosserie 3-deurs, hatchback
transmissie 4 versnellingen, hand
brandstof benzine
kleur Rood
bouwjaar 1988
Motor:   
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1124 cm3
boring x slag 72,0 x 69,0 mm
compressieverh. 9,4:1
max. vermogen 40(54)/5800 kW(pk)/min-1
max. koppel 88/3200 Nm/min-1
brandstofsysteem carburateur
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator nee
 

In april 2008 ging mijn Seat Terra 1.4D uit '95 dood. Ik was vergeten met enige regelmaat de olie te controleren en dus was er opeens geen oliedruk meer. Hij is uiteindelijk voor 50 euro naar de sloop vertrokken. Rouwen.

Tot mijn oog viel op een mooie rooie (geen oranje of roze of blanke-bladder). Een 205 1.1 Accent zo goed als nieuw (interieur en exterieur) uit 1988. En ze was nog bijna maagd met maar 53.500 km op de teller! Van de eerste eigenaresse geweest en met alle boekjes en een NAP erbij. Met 1 buitenspiegel, heel retro. De asbak was nog nooit gebruikt! En het werd nog mooier; voor 750 euro mocht ze met me mee.

Rijden met haar is genieten tot en met. Net als het onderhoud. Bij de beuner van mijn vader de distributieriem en spanrollen vervangen en een beurt kostte nog geen 250 euro. Prachtig stukje techniek en rijdt als een zonnetje. Gewoon een blik (en niet zomaar een blik, maar met een design waar de huidige fabrikanten nog heel erg veel van kunnen leren!) met een motor. Een zuinige motor bovenal. Ik rijd (maar ik rijd dan wel altijd heel erg rustig, ik ben niet iemand die 'sportief' rijdt) in de zomer een ruime 1:18 en in de koudere dagen tussen de 1:16 en 1:17. Het noodzakelijke kwaad van tanken is daarmee dus ook minder pijnlijk.

Verder heeft ze de gebruikelijke pijntjes. Een spatbord is behoorlijk verroest (alleen het plaatwerk, geen APK-bedreigers) en het STOP- en temperatuurlampje branden regelmatig op de autosnelweg, maar dat komt door belletjes hete lucht bij de sensor. Niks om mij echt druk over te maken, gewoon goed blijven onderhouden en netjes rijden. De APK is begin november 2008 zonder problemen verlopen (of ja, de uitlaat was kaafrot, dus die moest vervangen worden, incl. beurt: 220 euro).

Ik ben in elk geval verkocht en ik ga nog lang plezier hebben van deze aankoop. icon_clap.gif.