Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 12:21:32
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen
APK eisen (2002).

01 Koplampen
Glas moet heel zijn.
Reflector mag in de bovenste helft geen corrosie vertonen.
Lampen moeten goed afgesteld zijn (lichtbeeld in orde). Koplampspoilers mogen geen afkeur zijn zolang het lichtbeeld niet verstoord wordt.
Lampen moeten dezelfde kleur licht uitstralen
02 Banden
Banden mogen geen scheuren of ernstige beschadigingen tot op het canvas hebben.
Profiel moet minimaal 1,6mm diep zijn.
03 Koppeling
Mag slippen, als er maar normaal mee te rijden is.
04 Vering
Vering moet goed werken.
Onderdelen van de vering moeten heel zijn en goed bevestigd zitten.
05 Uitlaatgassen
CO-percentage (bij stationair toerental) moet aan de voorgeschreven waarde van de desbetreffende auto voldoen. U9=0,5%, S6 of B6=1,5%
06 Remsysteem (Hydraulisch gedeelte)
Schakelaar voor laag vloeistofniveau hoeft er niet aanwezig te zijn, als je maar kunt zien hoeveel vloeistof er in zit, dus een redelijk helder tankje is goed genoeg.
Remleidingen mogen niet lekken, beschadigd zijn of ernstig gecorrodeerd zijn.
Remslangen mogen niet uitgedroogd of gescheurd tot op het canvas zijn.
07 Rembekrachtiger (indien gemonteerd)
Rembekrachtiger moet goed werken.
08 Stuurwiel
Er mogen geen breuken of scheuren in voorkomen
Er mag geen speling in de bevestiging zijn.
09 Remmen
Er moet voldoende remwerking zijn en de auto mag niet schreef trekken bij het remmen.
Remvoeringen, remblokjes, remtrommel en remschijven dienen in goede staat te verkeren.
10 Wiellagers
Voor- en achterwiellagers mogen geen overmatige en/of hoorbare speling vertonen.
11 Stuurinrichting
Er mogen geen 'zware' punten in het stuurhuis zitten.
Stuur en fuseekogels mogen een max speling hebben van 1mm, TOT 1mm is adviespunt en moet op het APK rapport vermeld worden.
Er mogen geen onderdelen van het stangenstelsel verbogen, gescheurd of beschadigd zijn.
De auto moet goed sporen.
De spoorstangkogels mogen nagenoeg geen speling hebben en de spoorstangkogelrubbers alsmede de rubberbalgen van het stuurhuis dienen gaaf te zijn.
De eventuele aanwezige stuurbekrachtiging mag lekken zolang het maar functioneert.
12 Schokdempers
Mogen lekken, zolang ze maar werken, bij twijfel proefrit maken, lekkage moet ook als adviespunt op het APK rapport vermeld worden.
De bevestiging dient deugdelijk te zijn.
13 Rempedaalrubber
Het rubber mag niet versleten zijn en dient stroef te wezen.
14 Uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem moet gasdicht zijn en goed dempen.
De uitlaat moet goed bevestigd zitten.
De uitlaatgassen mogen niet in de auto kunnen komen.
15 Handrem
De handrem moet goed werken.
De onderdelen van het remsysteem mogen geen ernstige slijtage, beschadigingen of corrosie vertonen.
16 Wielophanging
Alle draaipunten, zoals fuseekogels en de lagerring van de wieldraagarmen e.d., mogen niet te veel speling hebben.
Alle rubber afdichtingen (o.a. die van de fuseekogels) moeten heel zijn.
17 Overige verlichting
Remlichten: Niet meer dan 2 stuks (3e remlicht dus uitgezonderd) die ongeveer op gelijke hoogte met de achterlichten moeten zitten (niet op de hoedenplank). Het glas moet heel zijn en rood of oranje van kleur. De lampen moeten duidelijker sterker licht uitstralen dan de achterlichten.
Achterlichten: Helder rood van kleur, glas moet heel zijn.
Knipperlichten: Moeten knipperen, maakt niet meer uit hoeveel keer per minuut. Glas moet heel zijn.
Achteruittijlichten (niet verplicht): Mogen alleen in werking zijn als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld.
Reflectoren (achter): Reflectoren achter moeten rood en heel zijn, goedgekeurd type niet nodig.
18 Brandstoftank en leidingen
Tank en leidingen behoren in goede staat te verkeren en mogen geen lekkage vertonen.
De tank en de leidingen dienen goed bevestigd te zijn.
19 LPGinstallatie
Op het kentekenbewijs dient onder brandstof een G te staan i.p.v. een B.
Alle onderdelen dienen goed te functioneren.
De installatie dient geheel lekvrij te zijn.
20 Accu
De accu dient stevig vast te zitten en mag niet lekken.
21 Claxon
De claxon moet goed werken.
Indien er meer gemonteerd zijn (of een luchthoorn) dienen deze tegelijkertijd te werken.
22 Ruitenwissers, ruitenwisserbladen, ruitensproeier
Ruitewissers dienen een voldoende veegoppervlak te hebben.
Ruitenwisserbladen hoeven niet meer in goede staat (heel) te zijn zolang ze maar goed schoonmaken, dus stukje aan uiteinde los is geen afkeur meer.
Ruitensproeier dient te werken.
23 Voorruitverwarming
Voorruitverwarming is niet nodig, alleen kachelmotor is nodig. Verwarming van de lucht is niet meer noodzakelijk.
24 Spiegels
De verplichte spiegels (linkerbuiten + binnen OF rechter) dienen aanwezig te zijn.
De spiegels moeten heel zijn en mogen niet verweerd zijn.
25 Autogordels
De autogordels voor dienen aanwezig te zijn en mogen niet beschadigd zijn.
De gordels dienen degelijk bevestigd te zijn en de sluiting mag niet versleten zijn.
26 Aandrijfassen en motorsteunen
Alle bevestingsbouten behoren aanwezig te zijn en behoren vast te zitten.
Alle onderdelen moeten in goede staat zijn en mogen geen overmatige speling vertonen.
27 Carosserie
Langs- of dwarsbalken van de bodem mogen niet in belangrijke mate vervormd, gescheurd of gebroken zijn.
De bumpers dienen stevig bevestigd te zijn en mogen geen scherpe uitstekende delen hebben.
De spatborden dienen stevig bevestigd te zijn en mogen geen scherpe uitstekende delen hebben.
28 Roest aan de carrosserie
Algemene eisen:
a. Dragende delen mogen niet zo ver zijn doorgeroest dat de stijfheid van de carrosserie hierdoor gevaar loopt.
b. Spatborden en andere delen aan de buitenzijde van de carosserie mogen niet zo ver zijn doorgeroest dat hierdoor scherpe randen ontstaan die gevaar op kunnen leveren voor de overige verkeersdeelnemers.
c. Deuren, scharnieren, deursloten en deurstijlen mogen geen overmatige verzwakking door roest vertonen.
d. De bodem van de carrosserie mag niet zo ver zijn doorgeroest dat deze onvoldoende steunt biedt aan de zitplaaten of aan de lading.