Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 11:26:04
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Verlagen achteras.
Bron: 205gti.com

Okay, we gaan een Peugeot 205 aan de achterkant verlagen en dat hoeft niet lang te duren!
(Als alle bouten en moeren gangbaar zijn doe ik het binnen een uur). Let er echter wel op dat je precies
onderstaande punten in volgorde aanhoudt.
Lees dus eerst het hele verhaal door voordat je begint: dat bespaart een hoop tijd en ellende. Je zult
dan vanzelf merken dat het eigenlijk best makkelijk is, en ook redelijk snel kan gebeuren. Ik heb het zelf 3
keer moeten doen bij mijn CTI, voor ik tevreden was. Mijn 'hoogte-advies' is:
"Als je recht tegen de zijkant van de band aankijkt, zorg je dat er 1-2cm ('n vinger) ruimte blijft tussen de
bovenkant van de band en de rand van de spatbord verbreder". Zo hou je nog enig comfort over, en het heeft
toch 'the looks'.

How to do it...

!!! L+R betekent dat je zowel Links als Rechts een handeling moet uitvoeren !!!
Begin met de auto op een vlakke, rechte vloer te zetten (garage).
Verwijder het reservewiel en het rekje waar hij in ligt (plastic borging).

  1. Meet de hoogte vanaf de grond naar de kofferbaksteun(balkje) loodrecht gemeten. Doe dit zowel L+R, op 'dezelfde plaats', en noteer de waarden.

  2. Zet nu de achterkant van de auto op bokken van gelijke hoogte.

  3. Verwijder de achterwielen

  4. Verwijder L(1)+R(1) de bout van de handremsteun+ ankerplaat (13mm)

  5. Haal de Rechter schokbreker aan de onderzijde los (21mm)

  6. Verwijder de (13mm) borgmoer+ring aan de achterzijde van de torsiestaaf L+R, let op dat het tapeind niet meedraait!

  7. Verwijder rechts de borging van de torsiestaaf (torxbout Torx30, en een a-symmetrische ring). Maak eerst alles roestvrij!
    Let Op: gaat deze bout niet direct los dan kun je hem het beste met een beiteltje loskappen, zo beschadig je de bout minimaal en kun je hem opnieuw gebruiken!)

  8. Trek nu de (voorste) torsiestaaf uit het huis terwijl iemand anders met de draagarm op- en neer beweegt.

  9. Ik gebruik daar een (zelfgemaakte) 'trekker' voor die bestaat uit een grote maat dop (26mm), een M8x50mm bout
    en een stuk of 10 carrosserieringen voor op te vullen.
    Je zet dan de dop over het gat van de torsiestaaf heen, en schroeft de bout in de torsiestaaf Voorzichtig trek
    je dan de staaf een stukje naar buiten, tot hij niet meer verder gaat (dit gaat trouwens nog iets makkelijker
    als je de draagarm een beetje ondersteunt). Dan gebruik je de ringen als vulling, en kun je weer een stukje
    verder trekken (dit doe je een keer of 3). Je trekt de staaf dan dus de dop in. (Voorzichtig met
    beschadigingen van de spiebanen!!).
  10. De staaf ligt nu los in de draagarm (niet helemaal eruit trekken!), en de draagarm valt nu naar beneden !! Links komt nu de borging vrij te liggen omdat de ankerplaat met de draagarm mee naar onderen scharniert.


  11. Verwijder nu Links de borging van de torsiestaaf (zie punt 7)

  12. Duw de draagarm nu naar beneden, en laat hem vanzelf terugveren. Meet nu de afstand vanaf de onderkant van de schijf tot aan de grond; noteer deze waarde

  13. Zet nu de Linker draagarm op een krik (ondersteunen op trommel of schijf)

  14. Trek de Linker torsiestaaf nu uit het huis (alleen de spiebanen vrijmaken!), dus niet helemaal eruit trekken !), dit moet echt makkelijk gaan: anders krik verdraaien tot het wel makkelijk gaat (zou met de hand moeten kunnen...)

  15. Zet nu de Linker draagarm op de gewenste hoogte met de krik (centimeter of 2-3-4 cm hoger als net : verlagen van auto = krik omhoog !)
    Let er op dat de hierboven gekozen hoogte niet 100% bepalend is voor de eindhoogte! Zo zal door zijn eigen gewicht de draagarm weer 1 cm omlaag komen (kun je verhelpen door telkens voor het meten de draagarm even omlaag te duwen), en veert de auto natuurlijk een stukje in als hij weer op de wielen staat.

  16. Duw de torsiestaaf nu terug in het huis (let op de achterkant!): draai hiervoor met de staaf tot hij er spanningsvrij invalt

  17. Monteer de ring, torxbout en beschermdop van de Torsiestaaf Links

  18. Meet nu opnieuw de afstand zoals bij punt 11 omschreven. Het verschil wordt ook ongeveer het verschil in wagenhoogte (eventueel even opnieuw 14+15 doen)

  19. Zet de krik met dezelfde hoogte als je Links uiteindelijk had, onder de Rechter draagarm

  20. Monteer de torsiestaaf, ook nu weer draaien tot deze er soepel inschuift
    Om werk te besparen en/of zeker te zijn van een goed eindresultaat (gelijke hoogte etc.) kun je nu evt. de wielen monteren en de auto op de grond zetten.
    Meet of de hoogte zowel Links als Rechts hetzelfde is na een paar keer in- en uitveren. Indien er verschil is/ontstaat dan zou ik de Rechterkant even opnieuw doen, dat is het snelst (vanaf punt 17).
    Als je het resultaat te grof/niet grof genoeg vind, begin je vanaf punt 8.
    Alles gelukt?? Zet dan de auto weer op de bokken en:

  21. Zet de krik nog even ter ondersteuning onder de draagarm zodat de torsiestaaf vrij kan schuiven (belangrijk!)

  22. Monteer de ring, torxbout en beschermdop van de torsiestaaf Rechts

  23. Draai nu de tapeinden van de staaf L+R UIT zodat de staaf zich op spanning zet (vast=vast, dus niet overdrijven!) Ook hierbij even de draagarmen ondersteunen!

  24. Monteer het trilringetje+borgmoertje van het tapeind L+R (let op dat deze niet meedraait!)

  25. Monteer de Rechter schokbreker

  26. Monteer L+R de bout van de handremkabelsteun (het kan zijn dat de ankerplaten niet geheel goed zitten: je kunt daarvoor het beste met de draagarm aan de andere zijde bewegen tot het wel klopt: Gebruik daarvoor de krik !)

  27. Monteer de wielen en verwijder de bokken
    Nu kun je nog eens opnieuw meten, en vergelijken met de beginwaarden.
    Als alles goed is gegaan is die hoogte Links en Rechts aardig hetzelfde... En je auto een stukje dichter bij het asfalt...
    Succes!


  28. Bron: 205gti.com