Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 01:03:42


Auto's | Peugeot 205 Generation 1.4i
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Peugeot 205 Generation 1.4i

Algemeen:   
type Peugeot 205 Generation 1.4i
carrosserie 3-deurs, hatchback
transmissie 5 versnellingen, hand
brandstof benzine
kleur Blauw Metallic
bouwjaar 1998
Motor:   
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1360 cm3
boring x slag 75,0 x 77,0 mm
compressieverh. 9,3:1
max. vermogen 55(75)/5800 kW(pk)/min-1
max. koppel 111/3400 Nm/min-1
brandstofsysteem singlepoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator geregeld
 

Beste allen,

Ik heb een Peugeot 205 Generation 1.4i sinds 8 Maart 2010. Hij is vooralsnog origineel. Ik vond het model altijd al leuk, en de laatste Generation is een auto zonder kinderziektes. Hij komt bij Siewes Auto\'s vandaan te Kampen, waar hij voor de verkoop meteen APK gekeurd is. Het betrof een inruilauto die een aantal maanden stil had gestaan. Ik kocht hem uiteindelijk voor 1100 euro inclusief nieuwe APK en, met moeite, twee weken garantie op de dynamo. Ik heb wel mijn twijfels bij de kwaliteit van de keuring. De uitlaat hangt na vier weken los en de banden (inmiddels vervangen) waren op een vreemde manier volkomen kaalgesleten op de randen linksvoor en rechtsvoor. Volgens het keuringsbewijs was er alleen een aantekening dat er nog tussen de 1.6 en 2 mm profiel op zat rechtsvoor. Wel is er een nieuwe accu ingezet, maar die bleek verkeerd aangesloten en niet opgeladen bij verkoop. Dat was helaas slordig. Starten is immers een basisvoorwaarde bij de APK.

Hij heeft een klap gehad in het verleden. Hierdoor sluit de passagiersdeur niet goed en geeft ie windgeruis boven de 100 km per uur. Ik zoek nog een goede rechterdeur en plaatwerk rechtsachter. Daarmee zal het euvel verdwenen zijn. Verder is het lichtbeeld bepaald niet fantastisch, maar ook dat is work in progress. Er zat bij de eerste keer bekijken vocht in de linkerkoplamp en ws. is ie voor de APK simpelweg losgesneden en gekit o.i.d.

De kleur is origineel blauw metallic. Ondertussen heb ik de wieldoppen verwijderd, de banden vervangen voor Michelin Energy 170/55R13 banden. Het Generation-plaatje achterop was al verwijderd bij aankoop. Ik heb een eenvoudige versterker ingebouwd en twee drieweg speakers. En natuurlijk is ie van binnen en van buiten helemaal schoon en fris. Ik heb ook een plek tot mijn beschikking, waar ik kan sleutelen indien nodig, dus het kriebelt enorm. Het is de eerste auto die daadwerkelijk op mijn naam staat. Mijn sleutelervaring bestaat uit twee en viertaktbrommers.

Op 29-3 is ie opnieuw uitgelijnd en uitgebalanceerd door de Kwikfit te Veenendaal. Dat maakt al een enorm verschil.

Rijden doet het autootje fantastisch, er zit ruim voldoende pit in en je komt niets te kort. Ik zit me alleen af te vragen of ik niet ergens een leuk interieurtje op de kop zal tikken. De stoelen zijn mij iets te zacht. De distributieriem is bij 91000 km vervangen, evenals de koppakking. Verder is de onderhoudsgeschiedenis zo goed als helemaal bekend en hij had bij aankoop 126.000 km gereden. Nu ben ik net de 127.500 km gepasseerd. Het benzineverbruik is ongeveer 1:14.


Groet!