Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 01:43:59


Auto's | Peugeot 205 GTI 1.9
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Peugeot 205 GTI 1.9

Algemeen:   
type Peugeot 205 GTI 1.9
carrosserie 3-deurs, hatchback
transmissie 5 versnellingen, hand
brandstof benzine
kleur
bouwjaar
Motor:   
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 9,2:1
max. vermogen 90(122)/6000 kW(pk)/min-1
max. koppel 150/3000 Nm/min-1
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator geregeld
 

Januari 2008 was het zover: het sterke nummer voor m\\\'n deur. Ik had al een hele tijd marktplaats in de gaten gehouden voor een sorrentogroene 205 GTi 1.9 met een dakraam. Toen had je nog ongeveer 3 pagina\'s 205 GTi-advertenties, op zich aardig wat keus. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en er eentje gekocht. Uit 1993, dus met kunststof inlaatspruitstuk. Ik had het geluk dat ik hem kocht van een Peugeotmonteur die ook gelijk de APK heeft gedaan en wat probleempjes heeft opgelost. Verder zitten er nieuwe gele verstralers in, dus precies zoals \\\'ie ooit in de Peugeotbrochure stond; het staat ook perfect bij zo\\\'n sorrentogroene GTi. In de maanden na aanschaf heb ik zo\\\'n beetje alles vervangen wat niet origineel was, tot de vloermatten aan toe. Een overzicht van de werkzaamheden direct na aanschaf:

Motorisch:
- origineel luchtfiltersysteem geplaatst. Er zat een K&N openluchtfilter in, maar die zat vol gaten.
- distri/spanrol/waterpomp/multi vervangen
- dynamo vervangen
- benzinefilter vervangen

Exterieur:
- Bumpers, stootlijsten en alle andere zwarte kunststofdelen zwart gespoten. Ik had hierover op forum-auto.com (Franse site) erg goede resultaten gezien. Heb ook polytrol overwogen (een van de beste, zo niet DE beste zwartmaker), maar spuiten leek me nog duurzamer en vooral zwarter.
*UPDATE aug. 2010: Inmiddels liet de motip bumperspray na 2 jaar een beetje los op de spatbordverbreders, dus heb ik het zaakje opnieuw onder handen genomen. Deze keer met een pot Flexa zijdeglans zwart voor buiten. Ik heb deze met een doek op de stootlijsten gewreven waarna het er al aardig zwart uitzag. Ik vond het nog iets te vlekkerig op bepaalde plaatsen waardoor ik besloten heb om het geheel nog eens met Motip zijdeglans zwart over te spuiten. Perfect resultaat, beter nog dan bumperspray die ik toch iets te grijzig vond.
- Rode biezen Ferrarirood gespoten. Ze waren dof, vaal en vlekkerig geworden maar springen er nu weer prachtig uit op dat matzwart van de bumpers en stootstrips. Overigens heeft een van de eigenaren voor mij vrij roekeloos een keer die strips verwijderd want een hele rits pinnetjes (lijken wel kleine kopspijkers) die op de GTi-carrosserie zitten als montagepunten voor de stootstrips en biezen, was afgebroken icon_clap.gif .
- Speedlines geschuurd, geprimerd, aluminium gespoten en afgewerkt met blanke spuitlak. Dat laatste is echt aan te raden omdat ze veel beter schoon te houden zijn. Ben erg tevreden met het resultaat, nette velgen maken de auto af.

Interieur:
- Pookknop en -hoes vervangen door originele exemplaren. De hoes heeft groen stiksel zoals het hoort op een sorrentogroene GTi (geen rood stiksel dus). De oude pookknop had meer weg van een trekhaakkogel (zoveel woog ie ook) en de hoes was een verschimmelde rode zak bijeengeknoopt met een verlepte bruine schoenveter . De pookknop ligt nu op de bodem van de plaatselijke visvijver.
- Vloermatten vervangen door nieuwe op maat gemaakte groene exemplaren (ergens op een website besteld voor paar tientjes). Er zaten de welbekende zwart met rode 205 GTi-matten in met zo\'n logo, maar vond die niet mooi passen bij een groen vloerkleed.

Voorjaar 2011: motorrevisie en -bewerking