Peugeot 205 XL 1.1 S6
type
|
Peugeot 205 XL 1.1 S6 Magnum
|
carrosserie
|
3-deurs, hatchback
|
transmissie
|
5 v, hand
|
brandstof
|
benzine
|
kleur
|
Magnum Gris (M1TA)
|
bouwjaar
|
1989
|
aantal cilinders
|
4, in lijn
|
kleppen per cilinder
|
2
|
cilinderinhoud
|
1124 cm3
|
boring x slag
|
72,0 x 69,0 mm
|
compressieverh.
|
9,4:1
|
max. vermogen
|
40(54)/5800 kW(pk)/min-1
|
max. koppel
|
88/3200 Nm/min-1
|
brandstofsysteem
|
carburateur
|
klepbediening
|
ohc
|
turbo
|
nee
|
katalysator
|
nee
|
|
|
|
Ik rij nu met deze auto sinds ik in 1999 mijn vriendin leerde kennen tijdens de introductieweek van de HTS.
Een van de eerste dingen die ik zelf aan de auto heb gedaan, is het plaatsen van een ruitenwisser op de achterruit.
De A.P.K.-keuring in 1999 was niet echt een succes, de auto had weinig onderhoud gehad, dus moest er het een en ander gebeuren:
- De verstralers/mistlampen in de voorbumper gaven nauwelijks licht omdat de 'spiegels' verroest waren. Deze moesten er dus af. Ik heb simpelweg het relais eruitgehaald, zodat de lampen konden blijven zitten.
- De rechter stuurhuishoes moest worden vervangen.
- De 'buitenhoes' van de linkerhandremkabel was versleten, dus daar moest een nieuwe op.
Ik werkte op dat moment in Den Bosch bij een autodealer/-garage (autoverhuur), dus heb ik de pug daar neergezet, zodat deze in orde gemaakt zou worden.
Toen een van de monteurs het linkerachterwiel en de remtrommel had verwijderd, bleek dat de remcilinder lek was en dat de remschoenen helemaal kaal waren.
Ik heb toen bij de Peugeotdealer een rem-revisieset gehaald en die er zelf na werktijd ingezet, evenals de rechter stuurhuishoes .
Ik moet zeggen dat de pug met nieuwe achterremmen wel een stukkie eerder stilstaat .
| 
|

|
Op de foto's (links) is de extra bedrading voor de twee extra 12 Volt aansluitingen duidelijk te zien 
Deze loopt vanaf de accu door de motorruimte de auto in naar de zekeringkast.
In de zekeringkast zijn twee extra zekeringen geplaatst, één van 5A voor de telefoonlader en één van 25A voor de koelboxaansluiting. De koelboxaansluiting wordt een officieel aansluitpunt in de kofferruimte, omdat ik
een 12V compressortje op de kop heb weten te tikken . Dit wordt dus mooi een chassisdeel in de kofferruimte.
Verder loopt de draad van de temperatuursensor (buitentemp) en de bedrading van de mistlampen door het doorvoerrubber.
|
Voor de zomervakantie van 2001 heb ik op de sloop in Uden een middenconsole (foto rechts) uit een 205 XS gehaald, omdat deze er bij de onze nog niet inzat. In deze middenconsole zit
nu een sigarettenaansteker-aansluiting voor de telefoonlader (mooi uit het zicht dus).
Ook meteen maar ff een nieuwe autoradio erin gezet met twee 3-weg-speakers in de hoedenplank en twee 2-weg-speakers in de portieren.
Omdat we op vakantie naar Spanje gingen en we een 12V koelbox hadden, heb ik onder de achterbank ook een 12V aansluiting geplaatst.
Een derde remlicht vond ik ook nodig .
|

|
Tijdens de rit door Zuid-Frankrijk ging de dynamo kapot (we waren net de 200.000 km gepasseerd), dus van de Péage af en op zoek naar een garage die ons kon helpen.
Anderhalve dag later en 600 gulden lichter toch nog in Spanje aangekomen. Verder hebben we wel een goede vakantie gehad .
In de herfstvakantie (2001) heb ik samen met een maat uit Zevenaar (mijn geboorteplaats) de schokdempers vervangen. Ook zijn er toen nieuwe banden opgekomen.
Begin 2002 heb ik op de sloop twee centrale-portiervergrendeling motoren uit een Peugeot XS gehaald en in de onze gebouwd. Bij Conrad de RC-100 afstandsbediening besteld, dus onze portieren worden nu
op afstand geopend en gesloten .
Bij de A.P.K.-keuring van 2002 is complete uitlaat vervangen, de draagarmen zijn toen ook vervangen. Na de keuring deed de achteruitrijverlichting het ook weer, de schakelaar was kapot.
Een paar weken na de A.P.K. was ik weer op de sloop. Ditmaal op zoek naar een CDV-motor voor de achterklep. En ik had geluk.
Er stond een 405 station waar CDV opzat . Er stond ook nog een 205 met kap aan de binnenzijde van de achterklep, deze ontbrak bij ons ook nog, dus meteen maar meegenomen.
De auto is nu rondom voorzien van CDV .
Kijk in de How To's voor een complete uitleg hoe je dit zelf kan doen (is met uitleg over aansluiten van afstandsbediening).
Ik ben de maandag voor koninginnedag (2002) drie autoslopen afgeweest.
Het resultaat van die 'jacht': twee witte knipperlicht units voor de voorkant, twee 'nieuwe type' achterlicht units (zonder 'glas') en een achteruitrijlicht voor in de bumper.
De witte knipperlichten zitten er nu op. Ben naar de sloop geweest en heb daar een dashboardkastje meegenomen, die zit er nu dus ook in. Tevens heb ik een lampje geplaatst in de kofferruimte.
Inmiddels zitten er twee lampjes in de kofferruimte. Ik vond één lampje te weinig licht geven. Ook heb ik de luidsprekerkabels netjes weggewerkt onder de hoedenplank. Ik heb een stuk oude waterleiding zwart gemaakt en deze met behulp van trekbandjes
onder de hoedenplank gehangen. De kabels heb ik voorzien van tulpstekkers en de chassisdelen heb ik in een van de kappen gemaakt. Op deze manier kan de hoedenplank er makkelijk uitgehaald worden en hebben we geen last van loshangende draden.
|
|
|
Ik heb nu ook een lampje in het dashboardkastje geplaatst en eentje boven de achterbank. Het lampje dat boven de achterbank zit is hetzelfde als het lampje dat voorin zit. Ik heb de draden over de hemel lopen, dus het lampje gaat ook
aan als de deuren open gaan.
TIP: let op dat je alles goed vastplakt voordat je de boel weer dicht maakt, scheelt je een hoop ergenis!
Ik word namelijk gek van het gerammel van de bekabeling die los op de hemel ligt .
|
Ik heb elektrische ramen ingebouwd. Ik moet alleen alle bewegende delen nog even smeren, want het rechterraam gaat af en toe niet dicht. Verder wil ik een kastje maken dat het signaal van de centrale vergrendeling gebruikt om een
startonderbreker en de elektrische ramen aan te sturen. Dus als de portieren worden vergrendeld gaat de startonderbreker aan en de ramen dicht .
Het bouwen van dit kastje heb ik ff op de lange baan geschoven, is namelijk toch best tricky! Onze pug kreeg begin 2003 last van compressieverlies, hier
staat binnenkort het verhaal met foto's van de reparatie 
|
Forum
laatste 5 actieve threads:
Informatie
Eigenaar: Seppie |
|
|